Neviem síce, či opakovanie je matkou múdrosti, ako hovorí príslovie, ale domnievam sa, že je prinajmenšom matkou významu, významnosti, príznačnosti či dôležitosti. Roland Barthes
Napriek domnienke francúzskeho filozofa Rolanda Barthesa sa ukazuje, že v našom prevažne tradičnom a často nedostatočnom precvičovaní a opakovaní absentujú učebné metódy alebo formy práce so zreteľom na vnútornú štruktúru učiva. Táto štruktúra, v doslovnom preklade stavba, konštrukcia, sa skladá zo súboru prvkov, ktoré sú prepojené vzájomnými logickými vzťahmi totožnosti, podobnosti, nadradenosti, podradenosti či odlišnosti. Jedným z kľúčových prvkov tejto konštrukcie sú historické pojmy ako napríklad Dohoda, Trojspolok, kolonializmus, nacionalizmus, militarizácia, Bosna a Hercegovina, Sarajevo. Všetky predstavujú kategórie alebo triedy vecí či myšlienok, ktoré majú spoločné najdôležitejšie vlastnosti. Pojmy od nás vyžadujú celý rad myšlienkových operácií, lebo sa nevzťahujú na niečo jednotlivé, ale na to, čo je spoločné mnohým jednotlivinám, ako to výstižne kedysi vyjadril Immanuel Kant. Myslenie je vlastne chápanie pomocou pojmov. Metaforicky nám pripomínajú uzly siete, ktorú vrháme na svet (tematického celku), aby sme ho pochopili a mohli s ním niečo aktívne robiť, napríklad hľadať vzťahy medzi pojmami a vytvárať tak generalizácie, ktoré sa považujú za ďalší dôležitý prvok spolu s historickými faktmi, ktoré tiež predstavujú súvislosť. Generalizácie, pojmy a fakty nám potom pomáhajú prenikať do vnútornej štruktúry učebného obsahu, do štruktúry osvojovaných vedomostí. Čo to znamená v prípade výučby (dejepisu) zdôrazňovať štruktúru učebného obsahu? Podľa Jerome Brunera predovšetkým umožniť žiačkam a žiakom, aby pochopili základné pojmy – fundamentálne idey – tematického celku či učebného predmetu, lebo pochopenie základných pojmov robí tematický celok, predmet zrozumiteľnejším. Navyše, porozumenie základným pojmom zaisťuje, aby zabúdanie nebolo totálne. Napomáhajú nám k tomu postupy, ktoré znázorňujú učivo pomocou myšlienkových obrazov. Napríklad, keď z množiny pojmov, faktov, udalostí, osobností prvej svetovej vojny vyberieme dva podstatné pojmy Trojspolok a Dohoda a zobrazujeme ho Vennovým diagramom ako pojem a protipojem, aby sa lepšie pamätali. Takáto konštrukcia nám potom umožňuje aktívne pracovať s ďalšími prvkami dvoch množín v prieniku, ktoré žiačky a žiaci v písomnom cvičení aktívne rozlišujú, roztrieďujú a zapisujú do jednotlivých množín v diagrame. Súčasne vizualizovaný prienik týchto dvoch množín im napomáha vyjadriť spoločné znaky (vzťahy) medzi pojmami Trojspolok a Dohoda. Podobne tak vyjadriť vzťahy množiny nadradenosti a podradenosti medzi historicko-geografickými pojmami, napríklad Bosna a Hercegovina (1908), Sarajevo (Čierna ruka, Gavrilo Princip, atentát – zámienka k vojne). Alebo využívať prienik viacerých množín ako zobrazenie chronológie prvej svetovej vojny.Autor: | Viliam Kratochvíl |
Zdroje: | BRUNER, Jerome. 1965. Vzdělávací proces. Praha : Státní pedagogické nakladatelství. 89 s. | BARTHES, Roland. 2011. Mytologie. Praha : Dokořán. 172 s. ISBN 978-80-7363-359-2 | FISCHER, Robert. 1997. Učíme děti myslet a učit se. Praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha : Portál. 176 s. ISBN 978-80-262-0043-7 | KOMENSKÝ, Jan Amos. 1992. Vševýchova (Pampédia) Bratislava : Obzor. 272 s. ISBN 80-215-0216-9 |